Urodzony w 1930 roku w Santa Monica amerykański muzyk, lutnik i wynalazca Roland Sherwood Ball zaczął produkować struny w roku 1962. Od tamtej pory jego firma (Ernie Ball) jest jedną z najbardziej liczących się na rynku strun, instrumentów i akcesoriów gitarowych. Co roku Ernie Ball prezentuje nowe produkty na targach muzycznych i większość z nich zdobywa uznanie muzyków. Dziś do testów otrzymaliśmy rozbudowany efekt tremolo połączony z pedałem ekspresji, który po raz pierwszy przedstawiono na ubiegłorocznych targach NAMM.
OPIS
Expression Tremolo jest podłogowym efektem gitarowym umieszczonym w solidnej obudowie, nie zajmującej zbyt wiele miejsca na pedalboardzie. Estetyka wykonania efektu nie odbieg od standardów przyjętych w Ernie Ball – urządzenie przykuwa wzrok mimo dość stonowanej kolorystyki. Efekt jest monofoniczny, a na tylnej ściance (patrząc z pozycji grającego) znajdziemy m.in. standardowe gniazda wejściowe i wyjściowe typu jack 1/4” oraz gniazdo służące do podłączenia zewnętrznego zasilacza 9V. Na tymże panelu umieszczono także wszystkie potencjometry i przełączniki sterujące pracą efektu. Zacznijmy od przełącznika obrotowego, który pozwala wybrać rodzaj efektu tremolo:
• SLOW RISE – powolne narastanie efektu oraz jego gwałtowne zakończenie (najlepiej opisuje to rysunek przy przełączniku)
• SLOW FALL – gwałtowne pojawienie się efektu i jego powolne zanikanie
• SINE – tradycyjny rodzaj efektu tremolo, którego działanie najlepiej obrazuje sinusoidalny kształt fali
• SQUARE – tradycyjny rodzaj efektu tremolo, którego działanie najlepiej obrazuje prostokątny kształt fali
• HARMONIC – rodzaj efektu tremolo ze zwielokrotnioną modulacją
W każdym z tych rodzajów efektu tradycyjnie możemy regulować głębokość oraz częstotliwość modulacji za pomocą dwóch dedykowanych potencjometrów – DEPTH i RATE. Expression Tremolo oferuje jednak znacznie więcej. Każdy z tych dwóch potencjometrów pełni tez rolę przełącznika – w ten sposób możemy przekierować regulację przypisanego do któregoś z nich parametru do pedału ekspresji. Dzięki temu użytkownik może wybrać stałą wartość jednego parametru – na przykład głębokość modulacji – a szybkość modulacji po wciśnięciu przycisku przypisać do pedału ekspresji. O wciśniętym przycisku informuje nas dedykowana dioda LED. Możliwości jest też więcej, gdyż możemy zarówno przypisać do pedału ekspresji oba parametry jednocześnie, jak i nie przypisywać do niego żadnego z nich. W ostatnim przypadku pedał ekspresji będzie zmieniał parametry w zakresie od wartości zerowej po wartość ustawioną na potencjometrach. Expression Tremolo wyposażono ponadto w efekt REVERB bazujący na odtwarzaniu pogłosu sprężynowego. Poziom efektu może być regulowany zarówno dedykowanym potencjometrem, jak i pedałem ekspresji.
WRAŻENIA
Testowany efekt urzeka nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim jakością brzmienia. Dzięki płynnej regulacji parametrów w czasie rzeczywistym, Expression Tremolo umożliwia uzyskanie zasadniczo każdego rodzaju monofonicznego efektu tremolo. Możliwość połączenia tego efektu z brzmieniem pogłosu sprężynowego pozwala uzyskiwać klasyczne „westernowe” barwy, a płynne sterowanie prędkością i głębokością modulacji otwiera drzwi do krainy brzmień alternatywnych. Istotne jest też to, że efekt nie zmienia barwy źródłowej, nie obcina ani nie koloryzuje jej. W minimalnym ustawieniu pedału ekspresji efekt modulacji zanika całkowicie.
PODSUMOWANIE
Bardzo dobrze brzmiący efekt, który w stu procentach jest wart swej ceny. Efekt łączy w sobie prostotę używania, wielofunkcyjność i wysokiej jakości brzmienie.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Parametry: WAVEFORM, DEPTH, RATE, REVERB
Wejścia/wyjścia: INPUT, OUTPUT
Zasilanie: zasilacz 9V DC (minus w środku)
Cena: 945 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Zamknięta 10
30-554 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.ernieball.com
Test ukazał się w numerze 2/2019 miesięcznika Muzyk.