Genialny kubański pianista i kompozytor Omar Sosa zaprosił do współpracy równie elokwentnego i znakomitego włoskiego trębacza Paolo Fresu. Ich wspólne projekty „Alma” oraz „Eros” są wspaniałymi dokumentami kulturowej inklinacji we współczesnym jazzie. Twórczość kompozytora, pianisty i lidera Omara Sosy jest tutaj wypadkową rozmaitych wpływów: od diaspor kubańskich i brazylijskich, od Ameryki Środkowej po afrykańskie społeczności zamieszkałe w Ekwadorze, od San Francisco i Nowego Jorku do Zachodniej Europy, aż po basen Morza Śródziemnomorskiego i Afrykę.
Przez cały czas Omar Sosa wierny jest swoim afro-kubańskim korzeniom i nieustannie zaskakuje świat swoim autentycznym i artystycznie bezkompromisowymi skojarzeniami muzycznymi. Natomiast Paolo Fresu jest dzisiaj jednym z najważniejszych trębaczy jazzu, z niezwykle perfekcyjnym warsztatem wykonawczym, ogromnym zmysłem kompozytorskim i wyśmienitym instynktem improwizatora. Jego albumy (np. z kubańskim pianistą Omarem Sosą, z francuskim bandeonistą Richardem Galliano czy amerykańskim gitarzystą Ralphem Townerem) są jednymi z najciekawszych propozycji nowego, europejskiego jazzu ostatnich lat. Przeogromna dyskografia włoskiego trębacza jest imponująca nie tylko ze względu na ogrom artystycznych projektów, ale także na niezwykłą kreatywność muzyka z Sardynii.
Na początku lat dziewięćdziesiątych kubański pianista Omar Sosa rozpoczął swą muzyczną i życiową podróż, by stać się artystą światowym. Wprowadzając do swego instrumentarium ludowe instrumenty afrykańskie, arabskie i latynoskie coraz częściej rozbudowywał brzmienie partiami wokalnymi, gdzie autentyzm i ludowość były elementami dominującymi. Pojawiały się muzyczne skojarzenia z kulturami afrykańskich Nomadów, elementy muzyki i śpiewu arabskiego, angielskiego, portugalskiego, hiszpańskiego, a nawet z egzotycznej Joruby. Wydawało się wtedy, że Omar Sosa pójdzie w kierunku coraz modniejszej etnicznej world-music, ale spekulacje te przerwały nominacje do prestiżoweych Grammy, gdy album „Sentir” rekomendowano jako najlepszy album latin-jazzu.
Omar Sosa zrealizował ponad dwadzieścia nietuzinkowych albumów – rekomenduje artystę Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu. Pianista jest faworyzowanym idolem dzisiejszego jazzu, world-music, a przede wszystkim mentorem współczesnego afro-kubańskiego jazzu. Jego afro-kubańskie brzmienie jest niezwykle precyzyjne i perfekcyjne, a nominacje do Grammy są oczywistą konsekwencją i zachwytem dla całej twórczości pianisty: karkołomnej relacji między kubańskim brzmieniem, afrykańską tradycją, jazzowym idiomem i doskonałą aranżacją. Dźwiękowe poszukiwania, wolny muzyczny duch, chęć tworzenia w zespole oraz otwarcie na nowe dźwięki i ich zaskakujące kombinacje – to wszystko można odnaleźć w twórczości Omara Sosy.
Trębacz Paolo Fresu perfekcyjnie porusza się natomiast w stylistyce „italian jazzu” i jest gościem (lub często liderem) zespołów skupiających najważniejsze osobowości europejskiej sceny jazowej. Jest także autorem wspaniałych albumów realizowanych dla najważniejszych, jazzowych oficyn wydawniczych: od monachijskiej ECM Records po ACT Music, od Blue Note Records, CAM Jazz po własną wytwórnie Tuk Music. Koncertował i nagrywał ze znamienitymi muzykami: A. Mangelsdorffem, K. Wheelerem, G. Mulliganem, D. Liebmanem, D. Hollandem, Lee Konitzem, M. Nymanem, R. Galliano, J. Zornem, J. Abercrombiem, R. Townerem, Ph. Woodsem. Pojawiał się w zespołach Enrico Ravy, Ludovico Einaudiego, Uri Caine’a oraz w projektach z kubańskim pianistą Omarem Sosą.
Na jedynym koncercie w Polsce – 15 kwietnia w Poznaniu (CK Zamek) – duet Omar Sosa/Paolo Fresu zaprezentują program stanowiący syntezę jazzowych, etnicznych i nowoczesnych brzmień.
Partnerem Strategicznym Ery Jazzu jest Aquanet S.A. / Projekt realizowany jest przy współpracy Miasta Poznań.
Bilety (120-140 PLN): Ticketmaster, Bilety 24, CIM, EMPiK, CK Zamek
więcej informacji na stronie: www.jazz.pl.