Gdy otrzymałem do testów trzy nowe efekty podłogowe BOSS, próbowałem zastanowić się przez chwilę: ile modeli „kostek” gitarowych wyprodukowano w BOSS do tej pory? Mam na myśli pojedyncze efekty, nie podwójne lub multi… Z pewnością około stu, a może więcej? Oczywiście nie ścisła liczba (odszukałem w sieci artykuł, z którego wynika że TE-2 jest setnym modelem) stała się celem rozważań, lecz powód, dla którego firma, która wydawało by się, że już osiągnęła wszystko w dziedzinie produkcji takich efektów, tworzy ich nową serię i wzywa tym samym konkurencję do wejścia w kolejny etap tworzenia brzmień na innym – o stopień bardziej zaawansowanym poziomie. Pewnie wybiegam trochę naprzód chwaląc nowe „gitarowe zabawki” BOSS’a… Tak czy inaczej trzy efekty, dostarczone do testów oferują coś, co warte jest spróbowania.
DA-2 Adaptive Distortion
Mimo, że zaczynam każdy opis od elementów podstawowych typu obudowa, wygoda w obsłudze itp., w przypadku efektów BOSS ten etap możemy pominąć, gdyż niemal każdy gitarzysta wie jak wyglądają efekty BOSS. Testowane efekty nie stanowią wyjątku. Zaczniemy zatem od funkcjonalności.
DA-2 jest efektem monofonicznym, jak większość efektów przesterowujących sygnał gitary. DA-2 ma za zadanie spowodować, by przesterowanie sygnału było optymalne zarówno dla dźwięków wyższych jak i niższych, pojedynczych oraz akordów. Często gitarzyści mówią że „ten” efekt jest dobry do grania długich dźwięków w „płynących solówkach” a „tamten” jest dobry do riffów, a kolejny najlepiej się sprawdza w szybkich pasażach. DA-2 stworzono po to, by automatycznie dostosowywał się do sygnału i wytwarzał możliwie najlepsze algorytmy przesterowania sygnału. Rzeczywiście tak się dzieje. Użytkownik ma możliwość kontrolowania parametrów typowych dla przesterów. Regulować możemy poziom przesterowania, poziom głośności oraz barwę w postaci korekcji częstotliwości niskich i wysokich. Za automatyczne dopasowanie parametrów pracy urządzenia „odpowiada” nowy rodzaj procesora pracujący w technologii nazwanej przez producentów MULTI-DIMENSIONAL PROCESSING. Dodatkowo efekt wyposażano w tryb pracy SLEEP, polegający na oszczędzaniu energii baterii zasilającej po upływie dziewięciu godzin od ostatniej zmiany w ustawieniach efektu, lub od jego włączenia.
Brzmienie DA-2 jest bardzo uniwersalne. Przede wszystkim w zależności od stopnia przesterowania sygnału oraz przy zastosowaniu niewielkiej korekcji barwy możemy uzyskiwać różne typy brzmienia w jednym urządzeniu. Brzmienia o delikatnym przesterowaniu są bardzo wyrównane i czytelne. W zależności od instrumentu może zaistnieć potrzeba dodania niskich częstotliwości w efekcie. Korektor barwy jest bardzo czuły na ruch gałką, więc dostosowanie DA-2 do instrumentu (i wzmacniacza) jest łatwe. Przy średnim poziomie nasycenia przesteru brzmienie jest nadal wyrównane i selektywne, ułatwia to zastosowanie wielodźwięków w akompaniamencie oraz w partiach solowych. Przy bardzo dużym nasyceniu przesteru może zaistnieć potrzeba „przyciemnienia” barwy poprzez delikatną redukcję zawartości częstotliwości wysokich. Tak czy inaczej, zarówno wiolinowe jak i basowe struny brzmią dynamicznie i nie dominują ani nie giną w ogólnym obrazie dźwiękowym. Bardzo udany efekt.
MO-2 Multi Overtone
Testowany efekt generuje dodatkowe harmoniczne, co pozwala wzbogacać brzmienie instrumentu. Tak jak w przypadku poprzednio opisywanego efektu, układ elektroniczny MO-2 zbudowano w oparciu o technologię MDP (MULTI-DIMENSIONAL PROCESSING). Jest to efekt, który działa jako monofoniczny i stereofoniczny. Wyposażono go w jedno gniazdo wejściowe oraz dwa gniazda wyjściowe. MO-2 oferuje trzy tryby pracy, różniące się od siebie sposobem dodawania harmonicznych. W pierwszym trybie nazwanym MULTI STRING urządzenie generuje harmoniczne wyższe niż dźwięk podstawowy. W drugim – BRIGHT, tony wyższe o oktawę zostają zastąpione przez „klony” dźwięku oryginalnego. W ten sposób słyszymy powielony dźwięk oryginalny oraz dźwięki wyższe od niego o dwie i więcej oktaw. Trzeci tryb nazwano ORGAN i powielanie dźwięku oryginalnego w nim zastąpiono dźwiękami o oktawę niższymi niż oryginalny. Za pomocą potencjometru BALANCE użytkownik może stopniowo dodawać dźwięk przetworzony do oryginalnego aż do całkowitego zastąpienia dźwięku oryginalnego poprzez dźwięk zmodyfikowany (WET). Dodatkowo użytkownik może regulować barwę dźwięku modyfikowanego (TONE) oraz głębokość jego odstrojenia (DETUNE).
Zastosowanie MO-2 pozwala uzyskiwać całą paletę ciekawych barw. Zaczynając od delikatnego dobarwiania dźwięku podstawowego wyższymi harmonicznymi, co przypomina symulację brzmienia gitary dwunastostrunowej, poprzez szerokie brzmienie wzbogacające struktury wielodźwiękowe (bez wprowadzania chaosu harmonicznego), po oryginalne solowe brzmienia przypominające bardziej brzmienia instrumentów elektronicznych niż gitary.
TE-2 Tera Echo
Ten efekt podłogowy służy do uzyskiwania brzmienia przestrzennego. Oczywiście układ elektroniczny TE-2 zbudowano w oparciu o technologię MDP. Także ten model może pracować jako mono- lub stereofoniczny. Wyposażono go w dwa gniazda wejściowe oraz dwa gniazda wyjściowe – w ten sposób TE-2 może być sterowany zarówno sygnałem monofonicznym jak i stereofonicznym. Istotą pracy efektu jest wytwarzanie modyfikowanych kopii dźwięku oryginalnego i opóźnianie ich odtwarzania według wyznaczonego algorytmu. Można zatem uznać że TE-2 to połączenie w jednym algorytmie efektów typu DELAY i REVERB, arpeggiatora oraz innych efektów modulacyjnych. Użytkownik może regulować czas opóźnienia oraz ilość opóźnień (czas wybrzmienia), barwę modulowanych sygnałów oraz proporcje pomiędzy sygnałem czystym i przetworzonym. Dodatkowa opcją jest możliwość przetrzymania przełącznika nożnego co wydłuża wybrzmienie efektu na czas przetrzymania, w ten sposób użytkownik „tworzy” sobie akompaniament w postaci brzmienia jednego akordu i może grać partię solową z tym samym efektem jednocześnie.
Brzmienie TE-2 jest bardzo ciekawe. Można by je porównać z wrażeniem „spadających dźwięków” gdyż pierwsze wyraźne „odbitki” są o wiele jaśniejsze niż kolejne. Oprócz tego słyszymy symulację brzmienia pomieszczenia, która tworzy ogromną przestrzeń. Za pomocą TE-2 możemy uzyskiwać efekty podobne do brzmienia efektów PLATE z długim czasem wybrzmienia oraz efektów przypominających arpeggio.
PODSUMOWANIE
Testowane efekty można uznać za efekty nowej generacji. Ich brzmienie stanowi w pewnym sensie podsumowanie osiągnięć BOSS w produkowaniu niektórych efektów podłogowych. Testowana seria urządzeń z pewnością jest ciekawą propozycją dla wielu gitarzystów, poszukujących unikalnego brzmienia.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
Sugerowane ceny: 560 PLN (DA-2), 650 PLN (MO-2), 730 PLN (TE-2)
Do testu dostarczył:
Roland Polska
ul. Kąty Grodziskie 16B
03-289 Warszawa
tel. (22) 6789512
Internet: www.rolandpolska.pl
Test ukazał się w numerze 7/2013 miesięcznika Muzyk.