W roku 2011 pojawiła się perkusyjna aplikacja DM1 dla urządzeń mobilnych z systemem iOS, która już na starcie oferowała ciekawe możliwości tworzenia podkładów rytmicznych oraz udostępniała bibliotekę barw, z których część nawiązywała do klasycznych automatów perkusyjnych, syntezatorów i innych instrumentów. Wraz z kolejnymi aktualizacjami potencjał programu zwiększał się coraz bardziej. W pewnym momencie jeden z twórców tej aplikacji – Pascal Douillard postanowił „pójść na swoje” i powołał do życia firmę Audionomy. Pod tym szyldem, w tym roku ukazał się program DM2, który ma sporo cech wspólnych z poprzednikiem.
Nie powinno to dziwić, skoro za nową aplikacją stał częściowo ten sam zespół twórców. Choć interfejs graficzny i obsługa programu są w dużym stopniu podobne, to w Audionomy DM2 nie brakuje też zupełnie nowych cech i funkcji. W chwili obecnej program jest dostępny w wersji 1.1 i to na jej podstawie postaram się przybliżyć ten wirtualny automat perkusyjny.
Podobnie jak w DM1 także w DM2 do dyspozycji mamy kilka zakładek pozwalających przełączać między poszczególnymi oknami programu. Pięć z nich – mimo drobnych zmian i ogólnego „liftingu” – przypomina te znane z DM1, a są to STEPS (sekwencer krokowy), PADS (9 ekranowych padów), MIXER (to oczywiście mikser), FX (sekcja efektów) oraz SONG (tu możemy łączyć patterny w utwory). Całkowitą nowością jest za to okno DRUMS, gdyż DM2 oferuje wbudowany syntezator perkusyjny i daje możliwość edycji poszczególnych bloków toru syntezy – niezależnie dla każdego z dziewięciu instrumentów. Dzięki temu możemy dowolnie modyfikować barwy dostosowując je do własnych potrzeb.
Na tor syntezy Audionomy DM2 składa się oscylator z czterema przebiegami (sinusoidalny, trójkątny, piłokształtny, prostokątny), generator szumu, filtr o przełączanej charakterystyce (dolno-, pasmowo- lub górnoprzepustowa) z samo-oscylacją oraz efekt Distortion. Ponadto zarówno dla oscylatora jak i generatora szumu dostępny jest oddzielny generator obwiedni. Do dyspozycji mamy także PITCH MODULATOR dla oscylatora. Możemy ponadto regulować proporcje między sygnałami z oscylatora i generatora szumu, określić głośność każdego instrumentu oraz położenie w panoramie, a także jednym ruchem poszerzyć obraz stereo. Zarówno generatory obwiedni jak i modulator oferują po trzy rodzaje krzywej.
Okno DRUMS pozwala na wygodną regulację dzięki wizualizacji graficznej i dość przejrzystemu interfejsowi. Dodatkowo, możemy powiększyć każdy z „wykresów” by dokładniej określić wartość parametrów. Mimo że ilość dostępnych parametrów wbudowanego syntezatora nie powala, to pozwalają one kreować zupełnie nowe barwy i zmieniać dowolny z fabrycznych zestawów wręcz „nie do poznania”…
Skoro jesteśmy już przy fabrycznych barwach, to w przeciwieństwie do DM1 gdzie większość z nich jest bezpośrednim nawiązaniem do różnych „klasyków” i oparta jest na próbkach, to w związku z zastosowanym w Audionomy DM2 syntezatorem i „silnikiem” audio Pure Data mamy tu całkiem inną kolekcję barw opartych na syntezie. Do dyspozycji mamy 24 zestawy perkusyjne o nic nie mówiących (ani choćby sugerujących) nazwach, a każdy z nich oznaczony jest rysunkiem przedstawiającym… maszyny przemysłowe (w końcu to barwy fabryczne). Do tego dochodzi jeszcze osiem zestawów demo. Tak czy inaczej DM2 oferuje ciekawą kolekcję syntetycznych, elektronicznych barw, a każdy z zestawów składa się z 9 instrumentów przypisanych na stałe do poszczególnych śladów i padów (KICK, SNARE, HH CLOSED, HH OPEN, CLAP, RIMSHOT, COWBELL, TOM, CYMBAL).
Nagrywanie własnych patternów możliwe jest zarówno w oknie STEPS jak i PADS – wszystko zależy od tego która metoda jest dla nas bardziej przyjazna. W przypadku padów nagrywane jest „na żywo” to co gramy, natomiast STEPS to nic innego jak typowy sekwencer krokowy, w którym przy pomocy „klocków” oznaczamy po prostu który instrument ma w danym momencie grać. Tworzone przez nas 9-ścieżkowe patterny mogą składać się z 16 lub 32 kroków. Co więcej, dzięki możliwości niezależnego określenia długości każdej ze ścieżek uzyskiwać możemy polirytmiczne patterny. Dostępna jest także funkcja SWING, a ponadto mamy możliwość zmiany wartości rytmicznych dla pojedynczych kroków. Tempo możemy regulować płynnie lub nabić je (TAP). Podczas nagrywania przydać się nam może pokładowy metronom. Naturalnie w każdej chwili możemy dokonać zmian i poprawek w tworzonym patternie. Gdy już nagramy kilka lub kilkanaście zróżnicowanych patternów (ogółem w ramach jednego utworu utworzyć możemy ich maks. 48), to w oknie SONG możemy łączyć je dowolnie tworząc w ten sposób nawet bardzo rozbudowane utwory.
Mikser oferowany przez Audionomy DM2 jest prosty i przejrzysty. Dla każdego kanału/instrumentu mamy regulację głośności i położenia w panoramie oraz przyciski MUTE i SOLO. Co więcej, z poziomu miksera możemy „zbudować” własny zestaw perkusyjny wybierając sobie do niego instrumenty z poszczególnych setów fabrycznych.
Sekcja FX dostępna w DM2 udostępnia cztery bloki efektowe, z których każdy wyposażono w pad XY pozwalający płynnie regulować dwa parametry przypisane na stałe do obu osi. W dwóch blokach możemy wybierać jeden z dwóch algorytmów – w PRESSURE są to COMPRESSOR i OVERDRIVE, natomiast w MODULATION – PHASER lub CHORUS. Dwa pozostałe bloki to DELAY i REVERB. Każdy z czterech bloków możemy niezależnie aktywować i określić udział efektu w sygnale. Co więcej, mamy możliwość wyboru instrumentów na które będzie wpływał każdy z efektów (tryb AUX).
Stworzony przez siebie materiał możemy oczywiście przesłać na zewnątrz. Program pozwala na eksport patternów lub utworów w wersji audio (format WAV lub AIF) z wykorzystaniem aplikacji AudioShare i AudioCopy oraz serwisów iTunes i SoundCloud, a także funkcji Air Drop.
Audionomy DM2 oferuje także możliwość odbierania i wysyłania komunikatów MIDI dzięki czemu możemy wykorzystać do współpracy z programem sprzętowy kontroler z padami, jak również użyć zewnętrznego modułu czy innego instrumentu jako źródła dźwięku dla patternów odtwarzanych z poziomu aplikacji. Program DM2 oferuje ponadto wsparcie dla aplikacji Audiobus oraz funkcji Inter-App Audio i Ableton Link. Dzięki temu możemy integrować ten wirtualny automat perkusyjny z innymi aplikacjami.
Choć już teraz Audionomy DM2 stanowi ciekawą propozycję pozwalającą na tworzenie podkładów rytmicznych na tablecie, to jeśli będzie rozwijana tak jak jej poprzednik (a firma już zapowiada taki zamiar), to można spodziewać się programowego automatu perkusyjnego o naprawdę sporym potencjale.
Tekst: Grzegorz Bartczak
Producent: Audionomy
www.audionomy.fr
Cena: 4.99 EUR
Test ukazał się w numerze 11/2016 miesięcznika Muzyk.