Amerykańska firma Alvarez posiada już niemal pięćdziesięcioletnią tradycję. Założona w 1965 roku przez spółkę St. Louis Music produkuje głównie gitary akustyczne słynące z wysokich walorów brzmieniowych i lutniczych. W swojej bogatej ofercie posiada także elektroakustyczne gitary basowe. Przedstawicielem basów akustycznych serii Artist jest model AB60CE, będący przedmiotem niniejszego testu.
OGÓLNY OPIS INSTRUMENTU
Alvarez AB60CE jest instrumentem czterostrunowym wyposażonym w duże pudło rezonansowe o grubości od 102 mm (przy połączeniu z szyjką) do 122 mm (z przeciwnej strony, przy podstawie korpusu). Szerokość pudła rezonansowego wynosi 439 mm, a ogólna długość instrumentu – 1173 mm.
Korpus posiada jedno wycięcie (cutaway) oraz klasyczny okrągły otwór rezonansowy o średnicy 95 mm. Instrument wykonany jest z wysokiej jakości gatunków drewna, zestawionych w klasycznej kombinacji – świerk/mahoń/palisander.
Płyta wierzchnia korpusu wykona jest z litego, odpowiednio ciętego wysokogatunkowego drewna świerkowego z Alaski (Sitka Spruce), płyta tylna oraz ścianki boczne z drewna mahoniowego. Korpus wykończony jest bezbarwnym lakierem z połyskiem. Jego brzegi wykończone są obwódką wykonaną z imitacji kości (tworzywo ABS). Stabilność korpusu wspomaga system poprzecznego ożebrowania o symbolu FST2M.
Gryf AB60CE wykonano również z drewna mahoniowego. Menzura instrumentu jest nieco mniejsza od standardowej i wynosi 32 cale (813 mm). Gryf wykończony jest bezbarwnym półmatowym lakierem. Palisandrowa podstrunnica posiada 20 progów. Jej szerokość przy siodełku wynosi 43 mm. Rozstaw strun na mostku wynosi około 17.5 mm (licząc odległość pomiędzy środkami strun). Znaczniki w formie kropek ułatwiające orientację na podstrunnicy umieszczono z boku, natomiast na samej podstrunnicy znajdziemy jedynie ozdobny znacznik przy 12. progu.
Na główce wykończonej palisandrową płytką umieszczono cztery odlewane metalowe klucze służące do strojenia instrumentu. Mostek jest dwuczęściowy. Podstawa jest wykonana z drewna palisandrowego, a siodełko z kości. Zaczepy strun posiadają kształt cylindrycznych kołków. Instrument wyposażony jest w struny D’Addario EXP.
PRZETWORNIKI I KONTROLA BRZMIENIA
Alvarez AB60CE wyposażony jest w system firmy B-Band, na który składają się m.in. dwa przetworniki pojemnościowe (elektretowe). Jeden z nich w postaci cienkiego paska znajduje się pod siodełkiem palisandrowego mostka (Under Saddle Transducer), a drugi zamocowano pod płytą wierzchnią korpusu (Acoustic Soundboard Transducer). Przetwornik wspomagany jest aktywnym profesjonalnym przedwzmacniaczem SYS650, zaprojektowanym także przez firmę B-Band.
SYS650 kontroluje ogólną głośność instrumentu, poziom tonów niskich, średnich i wysokich (mini pokrętła) oraz wybór i mieszanie sygnałów z przetworników pod mostkiem (UST) i pod płytą (AST). Przedwzmacniacz wyposażono także wbudowany chromatyczny tuner z wyświetlaczem LCD ułatwiający strojenie instrumentu.
SYS650 zasilany jest baterią 9V, umieszczoną w pudełku na płytce z dwoma gniazdami wyjściowymi – jack 1/4” (HI-Z) i XLR (LOW-Z BAL). Dostęp do baterii jest bardzo łatwy, co umożliwia jej szybką wymianę. Podwójne wyjście umożliwia bezpośrednie podłączenie instrumentu do zewnętrznego miksera, gdyż symetryczne wyjście XLR o niskiej impedancji działa jak DI box. Wyjście liniowe typu jack służy do współpracy z basowym wzmacniaczem estradowym.
WRAŻENIA Z TESTU
Alvarez AB60CE jest bardzo interesującym instrumentem, obdarzonym oryginalnym, naturalnym brzmieniem. Pod względem lutniczym wykonanie jest bardzo staranne, z dbałością o detale.
Wygodny gryf zapewnia wysoki komfort gry. Spore rozmiary korpusu wpływają korzystnie na „akustyczne” brzmienie instrumentu, aczkolwiek mogą sprawiać pewien dyskomfort podczas grania. Jest to na pewno specyficzny instrument, który wymaga, zwłaszcza na początku użytkowania, trochę czasu na przyzwyczajenie się do niego.
Wysokie wartości estetyczne idą w parze z walorami brzmieniowymi. AB60CE posiada głębokie, wyrównane w każdym rejestrze, czyste brzmienie bez jakichkolwiek zniekształceń, czy sprzężeń akustycznych, co dość często jet wadą gitar z dużym pudłem rezonansowym. Najbardziej przypadło mi do gustu ciepłe brzmienie pochodzące z przetwornika AST (Acoustic Soundboard Transducer).
Drugi przetwornik – UST (Under Saddle Transducer) brzmi ostrzej i posiada znacznie więcej tonów wysokich. Bardzo pożyteczna jest opcja mieszania potencjometrem suwakowym obu sygnałów, co w praktyce ułatwia znalezienie preferowanego brzmienia w zależności od warunków akustycznych sali, gatunku wykonywanej muzyki, czy po prostu indywidualnych upodobań.
PODSUMOWANIE
Testowany model basu akustycznego w moim odczuciu może stanowić pożyteczny dodatek w instrumentarium profesjonalnych muzyków. Jego brzmienie jest specyficzne, dlatego też zastosowanie jest trochę ograniczone. Sądzę, że tego typu bas pasuje najlepiej do takich gatunków jak country, piosenka aktorska, poezja śpiewana, delikatny blues, jazz akustyczny oraz wszelkiego typu projekty tak zwane „unplugged”.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Płyta wierzchnia: lity świerk Sitka (A+)
Boki i płyta dolna: mahoń
Szyjka: mahoń
Podstrunnica: palisander (20 progów)
Menzura: 32” (813 mm)
Elektronika: przetworniki UST i AST, preamp SYS650
Cena: 1540 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. 28 Lipca 1943 17a
30-233 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.alvarezguitars.com
Test ukazał się w numerze 6/2014 miesięcznika Muzyk.