Elektroniczne instrumenty perkusyjne od lat są stałym elementem oferty firmy Alesis. Ich gama jest zróżnicowana, a do tego regularnie odświeżana i uzupełniana o nowe modele. Oferta tego typu instrumentów obejmuje zarówno moduły i automaty perkusyjne, całe elektroniczne perkusje oraz pady perkusyjne. Jednym z najnowszych przedstawicieli tej ostatniej grupy jest PercPad – kompaktowy instrument perkusyjny wyposażony m.in. w cztery dynamiczne gumowe pady – dwa nieco większe umieszczone wyżej i dwa mniejsze pod nimi.
Pady są jednostrefowe co oznacza, że do każdego z nich przypisać można tylko jedną barwę. Na padach grać możemy zarówno rękoma jak również przy pomocy pałek. Ze względu na zastosowane tworzywo jak i mechanizm działania, chyba wygodniej jest grać pałkami, choć przy odpowiednim ustawieniu można uzyskać zadowalające efekty także przy „ręcznej” grze. PercPad daje też możliwość podłączenia dodatkowego triggera KICK do dedykowanego wejścia dzięki czemu ilość dostępnych jednocześnie barw/instrumentów zwiększa się do pięciu. Wszystkie cztery pady są dynamiczne, przy czym przez ich twardość świadome panowanie nad dynamiką wymaga uwagi. Instrument wyposażono w regulację czułości (SENSITIVITY) oferującą niejako osiem zachodzących na siebie zakresów VELOCITY. W zależności od wybranej wartości możemy np. łatwiej uzyskiwać delikatniejsze dźwięki, nieosiągalne (nawet gdy naprawdę uderzamy lekko) przy którymś z wyższych ustawień. Kontroler podłączony do wejścia KICK wysyła jako jedyny komunikaty o stałej wartości VELOCITY.
Wbudowany moduł udostępnia 25 barw, które możemy przypisywać dowolnie do padów oraz podłączonej „stopy” – Clap, Finger Snap, Cowbell High, Cowbell Low, Triangle Muted, Triangle Open, Tambourine, Wind Chimes, Sleighbells, Claves, Block, Jawbone, Studio Shaker, Live Shaker, E Tom Hex, Timbale, Conga Slap, Conga Open, E Kick 8, E Kick 9, E Kick Hex, E Snare 8, E Snare 9, E Snare Hex oraz E Crack Hex. Jak widać zestaw ten obejmuje zarówno barwy wszelkiego rodzaju dzwonków i innych „przeszkadzajek”, etnicznych bębnów jak i kilka barw elektronicznych, wzorowanych na oferowanych przez klasyczne automaty perkusyjne. Choć wybór barw jest skromy i są one raczej standardowe, mogą być ciekawym uzupełnieniem np. akustycznej perkusji zajmując przy tym mniej miejsca niż cała bateria drobnych instrumentów. PercPad może zresztą pełnić nie tylko rolę dodatkowego instrumentu w zestawie perkusyjnym, ale także służyć np. do dogrywania „na żywo” wstawek uzupełniających sekwencję odtwarzaną przez automat czy dowolny materiał audio.
Panel sterowania PercPad jest bardzo skromny. Elementy kontroli ograniczają się do pokrętła głośności, dwucyfrowego wyświetlacza LED, dwóch par przycisków +/- oraz kilkunastu diod LED sygnalizujących aktywność danej funkcji czy padu. Łatwo z tego wywnioskować, że obsługa instrumentu jest prosta i „ogarnięcie” PercPad nie zajmuje zbyt dużo czasu. Każdy pad, a dokładniej przypisaną do niego barwę możemy stroić w zakresie ±4 półtony, ustalić jej położenie w panoramie stereo (także w 9-stopniowym zakresie), jak również ustawić poziom głośności. Każdą barwę można ponadto wzbogacić o pogłos, którego intensywność regulujemy w zakresie od 0 do 10. Wszystkie złącza jakie udostępnia PercPad umieszczono na panelu tylnym, a znajdziemy tam wyjście liniowe (L/MONO, R) i słuchawkowe, wejście KICK, wyjście MIDI oraz gniazdo dla znajdującego się w komplecie zasilacza 9V. Wejście dla kontrolera nożnego pełniącego rolę pedału do bębna basowego (chociaż przypisać można do niego dowolną barwę) wyposażono dodatkowo w przełącznik SWITCH/TRIGGER. Dzięki temu możemy wykorzystywać także zwykły footswitch czy pedał SUSTAIN, jeśli nie mamy pod ręką typowego triggera perkusyjnego.
Dzięki wyposażeniu PercPad w wyjście MIDI, instrument może z powodzeniem pracować także jako sterownik dla sprzętowych modułów czy automatów perkusyjnych. Co więcej, za pośrednictwem interfejsu MIDI może on także służyć do sterowania wirtualnymi perkusjami oraz innymi plug-inami i aplikacjami. Przypisywanie komunikatów NOTE ON/OFF jest tak samo proste jak w przypadku barw wewnętrznego modułu. Zakres wyboru sięga od wartości 0 (C subsubkontra) do 99 (Es czterokreślne). Trochę szkoda, że nie mamy możliwości zapamiętania ustawień. Presety przydałyby się zresztą nie tylko przy współpracy z wtyczkami, ale także w samodzielnej pracy instrumentu, pozwalając na zaprogramowania PercPad do różnych sytuacji.
PercPad daje się z powodzeniem zamontować na standardowym statywie do werbla. Firma oferuje także specjalny uchwyt przykręcany od spodu instrumentu, umożliwiający montaż do dowolnego statywu czy stelażu. Możemy też po prostu – czy to w warunkach domowych, studyjnych czy na scenie – ustawić pad na dowolnej płaskiej powierzchni.
Mimo niepozornych rozmiarów padu, w urządzeniu tym drzemią duże możliwości. Jego potencjał pozwala nam – wykorzystując zarówno wewnętrzny moduł jak i zewnętrzne instrumenty/aplikacje – zaprogramować sobie „zestaw perkusyjny” złożony z pięciu instrumentów. W przypadku wbudowanych barw możemy też niezależnie nastroić je, ustawić ich głośność czy wzbogacić o pogłos. Ciekawe efekty może dać także rozłożenie poszczególnych padów w panoramie stereo. Możemy także przypisać do wszystkich czterech padów jedną barwę dzięki czemu będziemy mieli niejako jeden duży pad – sprawdzi się to najlepiej z barwami werbla czy bębnów conga. PercPad może znaleźć wiele różnych zastosowań. Może on być zarówno dodatkiem akustycznego bądź elektronicznego zestawu perkusyjnego (w końcu to maks. aż 5 nowych barw/instrumentów), jak i uzupełnieniem dowolnego instrumentarium, a także może służyć jako sterownik MIDI dla zewnętrznych instrumentów czy aplikacji komputerowych.
Tekst: Grzegorz Bartczak
Producent: Alesis, www.alesis.com
Dystrybutor: Lauda Audio, www.lauda-audio.pl
Cena detaliczna: 429 PLN
Test ukazał się w numerze 9/2011 miesięcznika Muzyk.