Na początku tego roku firma AKAI wprowadziła na rynek nowy model EWI5000, który właśnie dotarł do mnie. Głównym celem niniejszego testu będzie zestawienie go z poprzednim modelem – mianowicie EWI4000s i analiza nowych rozwiązań proponowanych przez producenta.
Pierwsza wizualna zmiana to kolor instrumentu, który w tej wersji jest czarny (poprzedni model był w kolorze srebrnym), nadając EWI5000 bardziej dostojny i ekskluzywny charakter. Ponadto najnowszy model wyposażony jest w bezprzewodowy odbiornik sygnału, o czym więcej w dalszej części testu. Górny panel instrumentu w zasadzie nie różni się od poprzedniego modelu. Taki sam układ 13 sensorów dotykowych oraz dwóch funkcji: HOLD do zagrania nuty pedałowej oraz INTERVAL, który daje nam możliwość zdublowania granego aktualnie dźwięku o interwał oktawy niżej.
W dolnym panelu widzimy już więcej zmian. Uwagę natychmiast przykuwa brak „klipsa” trzymającego wychodzące z instrumentu kable. Zamiast pokrywy gniazda na baterie znajdziemy m.in. wyjście liniowe 1/4”, brak też wejścia MIDI, ale wyjście jest na swoim miejscu. W tej części obudowy widać podłużny panel, wewnątrz którego umieszczony jest akumulatorek zasilający urządzenie. Jego ładowanie odbywa się poprzez gniazdo USB ulokowane obok wyjścia liniowego. Wyjście słuchawkowe typu jack 1/8” pozostało niezmienione. Kolejną wizualną zmianą jest brak wejścia zasilania zewnętrznego, w którym to miejscu został umieszczony przycisk ułatwiający włączenie/wyłączenie kontrolera, co jest sporym ułatwieniem w bezwzrokowym uruchamianiu. Przełącznik, który w modelu EWI4000s służył do uruchamiania urządzenia i ustawienia trybu pracy baterii lub zasilacza, w modelu 5000 jest włącznikiem/wyłącznikiem systemu bezprzewodowego. Dodatkową opcją, której nie było w poprzednim modelu jest możliwość wyboru banku barw pomiędzy PRESET (100 próbek) a USER (100 pozycji) i możliwość zapisania zmian w pamięci instrumentu. W modelu 5000 nie ma także potencjometru regulującego czułość instrumentu. Funkcje FX (efekt) oraz LEVEL (poziom głośności) są niezmienione. Wyższa część dolnego panelu tj. PITCH BEND, przycisk PROGRAM (zmiana barw i przemieszczanie się po menu), płytka uziemienia, OCTAVE ROLLERS (rolki zmian oktawy), płytka GLIDE (glissando), przyciski SETUP (menu ustawienia) i TRANSPOSE (transpozycja) oraz 3-cyfrowy wyświetlacz są identyczne jak w modelu 4000s.
Kolejne zmiany widać w części instrumentu, w której znajdują się potencjometry odpowiedzialne za ustawienia parametrów instrumentu oraz możliwości wykonawcze. Producent dodaje do nowego modelu ósmy potencjometr, który daje więcej możliwości edycji. Dodatkowo każdy z nich możemy bardzo precyzyjnie ustawić dzięki czemu nawet małą zmianę widać na wyświetlaczu w formie cyfrowej, przedstawiającej aktualną pozycję potencjometru w jakiej się znajduje. W modelu 4000s wszystkich zabiegów trzeba było dokonywać na wyczucie. W nowym modelu pojawia się dodatkowa opcja jaką jest potencjometr służący do regulacji ustawień: REVERB, CHORUS, LFO. Oprócz tego każdy z ośmiu potencjometrów ma dwie funkcje. Dodatkową funkcję uruchamia się trzymając przycisk TRANSPOSE. Daje to dużo większy komfort i przede wszystkim dużo większe możliwości edycji takich ustawień jak: FILTER, BREATH, BITE, SEMI, FINE, REVERB, CHORUS i LFO.
System bezprzewodowy jest bardzo intuicyjny i nie wymaga wiele czasu na jego opanowanie. Odbiornik wyposażono w dwa wyjścia liniowe [jack 1/4”] oraz gniazdo USB służące do podłączenia zasilania (z komputera lub dzięki załączonej przejściówce do gniazdka 220V). Latencja została zminimalizowana prawie do zera i całość pracuje na częstotliwości 2.4 GHz.
Komfort jaki daje nam system bezprzewodowy jest pierwszą istotną zaletą modelu EWI5000, ponieważ bez kabla liniowego czy zasilającego możemy się swobodnie przemieszczać po domu lub na estradzie z samym instrumentem, a dźwięk odbieramy poprzez zewnętrzny wzmacniacz. Jest to bardzo duża zaleta, zwłaszcza podczas koncertów, gdzie zawsze istnieje ryzyko uszkodzenia wiszącego kabla i gniazda, co w konsekwencji powoduje nieprzyjemny trzask, jak również ogranicza mobilność na scenie. Chcąc kupić niezależny system bezprzewodowy narażamy się na dodatkowe koszty.
BARWY
Tu kolejna zmiana. Zamiast wirtualnego syntezatora analogowego do dyspozycji mamy 100 próbek tradycyjnych takich jak: instrumenty dęte drewniane i blaszane oraz mniej tradycyjnych: Synth, Lead, itp. Na stronie producenta można przeczytać, że biblioteka zajmuje około 3 gigabajtów pamięci. Próbki wgrane do tego modelu są wielką zaletą w czasie koncertów, kiedy potrzebujemy użyć barwy imitującej np: saksofon, flet, harmonijkę, klarnet, trąbkę, fagot, rożek angielski, trąbkę z tłumikiem, sekcję dętą, puzon czy organy – wszystko mamy „pod ręką”. Zwykle w tym celu zawsze używałem zewnętrznego modułu dźwiękowego. Niestety, jakość owych próbek nie jest najlepsza. Porównałbym je do średniej jakości modułu zewnętrznego. Jak wiadomo, żaden nawet najbardziej zaawansowany moduł czy instrument wirtualny nie jest w stanie wygenerować dźwięku zbliżonego do brzmienia żywego instrumentu np. saksofonu. Zdarzyło mi się jednak usłyszeć naprawdę świetne barwy sekcji dętej nawet w starszych klawiszach czy modułach. Jakość barw syntetycznych jest już trochę lepsza. Za barwy w EWI5000 odpowiedzialna jest firma SONiVOX, która zajmuje się kreowaniem wirtualnych instrumentów. W modelu 4000s była możliwość zainstalowania nowej bazy analogowych barw z firmy Patchman Music, które rzeczywiście brzmią świetnie i myślę, że w tym również nastąpi aktualizacja.
SOFTWARE
W pakiecie EWI5000 również jest dostępne oprogramowanie. Program przeznaczony dla tego instrumentu to EWI5000 Editor, dostępny zarówno dla komputerów PC jak i Mac. Aplikacja ta daje dostęp do parametrów związanych z torem syntezy, efektami, działaniem jako kontroler i innymi ustawieniami. W zakładce SYNTH regulować możemy m.in. dwa generatory obwiedni (jeden dla głośności, drugi dla filtra), a dokładniej ich parametry takie jak DELAY, ATTACK, HOLD, DECAY i SUSTAIN. Do dyspozycji mamy też sekcje AMP, PITCH, FILTER i LFO. Efekty, które możemy edytować przy pomocy instrumentu jak i programu to REVERB, CHORUS i DELAY. Jest również możliwość wyboru trybu palcowania instrumentu. Są to saksofon, flet poprzeczny, obój a także EVI (Electronic Valve Instrument) przeznaczony dla trębaczy. Poprzedni model EWI również miał podobną aplikację.
PODSUMOWANIE
Nowe EWI5000 od swojego poprzednika różni się na korzyść przede wszystkim możliwością bezprzewodowej gry, dającym się ładować akumulatorem, portem USB, bankiem instrumentów tradycyjnych i nietradycyjnych oraz dużo większą możliwością edycji parametrów efektów i ustawień instrumentu. Jakość barw nie jest najlepsza, ale podobnie było w modelu 4000s, gdzie dopiero po zainstalowaniu nowego pakietu barw z fabryki Patchman Music można było usłyszeć kolosalną zmianę. Producent na swojej stronie internetowej nie informuje o dostępności nowych barw jednak zakłada, że takowe na pewno powstaną.
Tekst: Dawid Główczewski
DANE TECHNICZNE
Biblioteka dźwiękowa: 3GB barw akustycznych i syntetycznych opracowany przez SONiVOX
Łączność bezprzewodowa: 2.4 GHz
Wejścia/wyjścia: LINE OUT, słuchawkowe, MIDI OUT, USB
Zasilanie: akumulator litowo-jonowy, ładowanie przez USB
Wymiary: 676 × 60 × 91 mm
Ciężar: 0.9 kg
Sugerowana cena: 2690 PLN
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Główna 20A
03-113 Warszawa
tel. (22) 6161398
Internet: www.audiostacja.pl, www.akaipro.com
Test ukazał się w numerze 10/2014 miesięcznika Muzyk.