Audio Engineering Society to międzynarodowe stowarzyszenie inżynierii dźwięku, w którym zrzeszone są zarówno osoby zawodowo związane z różnymi aspektami techniki audio, jak również studenci wybranych kierunków uczelni technicznych i muzycznych czy sympatycy i wszelkiej maści hobbyści. AES istniejące już 67 lat prowadzi szeroką działalność naukową, normalizacyjną, edukacyjną i wydawniczą. Jednym z bardziej widocznych dla szerszego grona ludzi przejawów działalności stowarzyszenia są organizowane cyklicznie konferencje i inne spotkania. Corocznie dwie największe z nich zwane konwencjami odbywają się wiosną w Europie oraz jesienią w Stanach Zjednoczonych. Chociaż historia europejskich konwencji sięga lat 70. XX wieku, a polska sekcja AES istnieje od 1991 roku, dopiero teraz nasz kraj został gospodarzem tej imprezy. Tegoroczna wiosenna konwencja AES (oznaczona liczbą 138) odbyła się w Warszawie w dniach 7-10 maja, a miejscem które gościło prelegentów, wystawców i gości był Sofitel Victoria Hotel.
Kwintesencją każdej konwencji AES jest tzw. program techniczny i nie inaczej było tym razem. Bogaty i interesujący harmonogram różnego typu wydarzeń był jednym z największych w ostatnich latach. Składały się na niego rozmaite referaty, odczyty, warsztaty, dyskusje, prezentacje, wykłady sesje i obrady, podczas których poruszane było szerokie spektrum teoretycznych i praktycznych zagadnień związanych z dźwiękiem i techniką audio. Mimo czterech dni, program spotkań odbywających się w hotelowych salach mogących pomieścić większą lub mniejszą liczbę zainteresowanych osób był bardzo napięty i nie sposób było uczestniczyć we wszystkich, których tematy by nas interesowały. Wśród prelegentów pochodzących z różnych stron świata znaleźli się m.in. przedstawiciele uczelni i instytutów badawczych, firm z branży pro audio oraz różnych instytucji. Jedni przedstawiali wyniki swoich prac i badań, inni dzielili się swoimi dokonaniami lub doświadczeniem, a jeszcze inni przybliżali konkretne zagadnienia z różnych dziedzin audio.
Posłuchać można było zarówno o nagrywaniu, masteringu czy miksowaniu, jak i o przetwarzaniu sygnałów audio, wtyczkach, mikrofonach, dźwięku wielokanałowym (i wielowymiarowym), akustyce pomieszczeń, a także rozmaitych tematach czysto technicznych. Jak zwykle, podczas konwencji przygotowano też specjalny program dla studentów, w tym finały ogłoszonych wcześniej konkursów. W programie warszawskiej konwencji były też… wycieczki, w ramach których zainteresowani odwiedzić mogli Teatr Wielki, siedziby Telewizji Polskiej i Polskiego Radia, studio Dreamsound czy Światowe Centrum Słuchu.
Czterodniowej konwencji tradycyjnie towarzyszyła wystawa sprzętu audio, która czynna była przez trzy dni. Na ponad dwudziestu stoiskach swoje produkty studyjne, nagłośnieniowe i prezentowali zarówno krajowi dystrybutorzy jak i zagraniczni producenci. W Warszawie udało zgromadzić się sporo interesujących urządzeń, wśród których nie brakowało nowych produktów. Spójrzmy co przygotowały poszczególne firmy…
Na stoisku firmy ABLO Group zobaczyć można było m.in. konwertery DirectOut Technologies. Firma Aplauz prezentowała z kolei mikser QSC TouchMix-16, monitory odsłuchowe i mikrofony Neumann jak również produkty firmy Sennheiser – rozmaite mikrofony, system bezprzewodowy D1 czy system o nazwie MobileConnect. Audiostacja pokazała na w swoim boksie całą gamę urządzeń marki RME (w tym interfejsy FireFace oraz konwertery i przedwzmacniacze), a także mikrofony DPA (m.in. modele z serii 4000, d:facto II w wersji „wywiadowczej”, różne mikrofony instrumentalne czy modele przeznaczone do umieszczenia na pulpicie czy mównicy), produkty firmy TC Electronic oraz konwerter A/D D/A marki Ferrofish. Zapoznać się też można było z informacjami na temat zapowiadanego, nowego interfejsu Babyface Pro.
Na stoisku Audiotechu zobaczyć można było z bliska konsoletę Live L500 firmy Solid State Logic (której możliwości prezentował m.in. przedstawiciel SSL), a także inne produkty tego producenta, w tym nowe moduły w formacie 500 (VHD Pre 500 i LMC+) zamontowane w mikserze XL-Desk. Zaprezentowano również nowe kompaktowe monitory EVE Audio SC203 oraz interfejs Focusrite MP8R, a także wybrane produkty Charter Oak, Elysia, Heritage Audio, KRK, Focusrite, Lindell Audio, Novation czy Sontronics. Dodatkowo, Chris Calcutt z Focusrite/Novation przywiózł do Warszawy nowy kontroler Launchpad Pro. Centralnym elementem stoiska ESS Audio była cyfrowa konsoleta Studer Vista 1. Ponadto firma prezentowała mikser Soundcraft Ui16, jak również produkty marki AKG (system bezprzewodowy DMS800, mikrofony oraz słuchawki – w tym K812), JBL, Crown, Lexicon oraz BSS. W oddzielnym boksie swoje produkty pokazał europejski oddział firmy Orban.
Firma Konsbud Audio pokazała w Warszawie m.in. konsolety Stagetec (Aurus Platinum, Polaris evolution, On Air Flex), słuchawki i mikrofony Audio-Technica (w tym ATH-R70X, ATH-M70X, AT5040 i AT5045), monitory Genelec (8320A, 8330A, 8351A oraz SAM1234) oraz produkty takich marek jak Neutrik (Xirium), Cordial czy Delec. Ponadto, w jednym z hotelowych pokoi firma Genelec przygotowała możliwość odsłuchu wspomnianych czterech par monitorów, prezentując jednocześnie możliwości programu kalibracyjnego. Na stoisku firmy MBS zaprezentowane zostały m.in. monitory studyjne Focal (w tym nowe Trio 6), konsolety Trident 88 i API The Box, procesory sygnałowe Drawmer, mikrofony AEA, Earthworks, Manley i Schoeps, urządzenia marki Apogee czy systemy nagłośnieniowe Outline (C12, Mantas). Swoje produkty pokazywał tam również Piotr Sosinowicz (SOS Audio Upgrades).
Firma MJ Audio LAB pokazała na wystawie całą gamę produktów Looptrotter Audio (zarówno w formie modułów 500 jak i rack), monitory PMC, mikrofony Mojave Audio i Peluso, wybrane urządzenia marki BAE, Great River Electronics czy Purple Audio, a także ustroje akustyczne Vicoustic. Na stoisku Musictoolz zagościły produkty Crane Song Ltd (m.in. moduły Insignia i Syren czy kompresor STC-8), Dave Hill Designs (Titan) i Josephson Engineering (mikrofony, w tym model wyróżniający się jednolitą obudową z nietypowym „grillem”). Arek Szweda ze Sveda Audio oprócz monitorów Dapo, które goszczą już w wielu studiach nagraniowych pokazał też odsłuchy Dapo Slim, różniące się od nich głębokością obudowy (są płytsze o 20 cm). Na osobnym stanowisku produkty Mytek Digital prezentował sam założyciel firmy Michał Jurewicz.
Na stoisku firmy Profiaudio gościły m.in. mikrofony Microtech Gefell czy produkty Glensound oraz innych dystrybuowanych marek. Jednym z nich był hybrydowy sterownik firmy Klotz Communications łączący w sobie dotykowy ekran i fizyczne kontrolery. Firma Roland przywiozła z kolei na AES cyfrową konsoletę M-5000 OHRCA, której cechy i możliwości można było poznać na miejscu. W Warszawie nie zabrakło też PSPaudioware.com i ich wtyczek. Na wystawie swoje produkty i rozwiązania prezentowały również takie firmy jak DAVE, Lawo, Prism Sound, Gerriets, Audile Electroacoustics, Merserwis, OPSODIS czy AVT Audio Video Technologies GmbH.
Na konwencję AES w Warszawie przybyli m.in. Dave Hill (Crane Song, Dave Hill Designs), Ilpo Martikainen (Genelec), Andrzej Lipiński (Lipinski Sound), Graham Boswell (Prism Sound), David Josephson (Josephson Engineering), wspomniany już Michał Jurewicz, a także przedstawiciele wielu innych branżowych przedsiębiorstw.
Wiele wskazuje na to, że organizatorzy nie spodziewali się że pierwsza w historii konwencja AES w Polsce okaże się takim sukcesem i to w odniesieniu do różnych aspektów tej imprezy. Frekwencja była większa niż oczekiwano, a i poziom spotkań, dyskusji i innych innych wydarzeń z programu technicznego był bardzo wysoki. Także wystawa sprzętu – choć mniejsza niż podczas amerykańskich konwencji – okazała się największą od lat w Europie. Wszystko to sprawia, że być może w przyszłości nasz kraj ponownie będzie gospodarzem takiego lub podobnego wydarzenia…
Tekst i zdjęcia: Grzegorz Bartczak
Artykuł ukazał się w numerze 6/2015 miesięcznika Muzyk.
Strona internetowa AES: www.aes.org